METODA LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ

Ludmila Mojžíšová (1932-1992)

Metoda Ludmily Mojžíšové je originální léčebná metoda, která může léčit druh neplodnosti způsobený špatným stavem pohybového systému.

Tato metoda je založena na principu, že existují reflexní vztahy mezi páteří a vnitřními orgány. Dojde-li k dysfunkci páteře, dochází také k dysfunkci odpovídajícího vnitřního orgánu a obráceně. Dlouhodobé a nadměrné podráždění z nervových vláken způsobuje nadměrné zvýšení spazmu ve svalech kolem páteře a svalů pánevního dna. Taková situace může nastat také v důsledku zranění, opakovaných malých traumat, zánětlivých procesů v oblasti pánve, změn v konfiguraci obratlových těl a prostřednictvím civilizačních chorob. Předpokládá se, že nadměrné namáhání svalstva vejcovodů způsobuje jejich obstrukci, spazmus děložního čípku způsobuje bolestivou menstruaci, spazmus dělohy může způsobit "dráždivé lůno", tj. stav, který může zapříčinit opakované potraty, a spazmus pochvy může mít za následek bolest při pohlavním styku.

Metoda dle Mojžíšové je reflexivní metoda, která využívá mobilizace, techniky měkkých tkání, pasivní pohyby, masáže a tepelné procedury. Léčba se zaměřuje na páteř, pánev a svaly celého těla. Součástí této metody je aktivní zapojení pacienta nebo léčeného páru do spolupráce na rozvoji správného svalového korzetu.

Bohužel v dnešní době často dochází k chybnému nahlížení na terapii dle Ludmily Mojžíšové pouze jako na sestavu několika cviků. Tyto cviky poté bývají často indikovány při funkční sterilitě se slovy: "cvičte si cviky dle Mojžíšové a uvidíme, zda Vám to nepomůže k otěhotnění". Sestava cviků je určitě v terapii důležitá, nicméně patří spíše do autoterapie. Tedy jsou dávány klientkám ke cvičení na doma tak, aby udrržel nově navozený stav pohybového aparátu i po samotné fyzioterapii.

Důležitou součástí terapie některých druhů funkční neplodnosti či bolestivé menstruace je mobilizace kostrče přes konečník (per rectum). Často se dámy, když slyší o této terapii, vyděsí. Avšak je důležité zmínit, že není opravdu žádný důvod pro toto zděšení. Svalstvo pánevního dna je svalstvo jako každé jiné. Jen k těmto svalům bohužel není přístup tak snadný, jako k ostatním na našem těle. Zákrok není bolestivý a trvá jen pár minut. Při této terapii fyzioterapeut manuálně uvolňuje zvýšené napětí ve svalech pánevního dna a velmi jemně mobilizuje kostrč. Z klinických zkušeností víme, že úleva v oblasti pánve, podbřišku či kyčelních kloubů často přichází okamžitě a klientky jsou velmi vděčné. Menstruační cyklus se srovná a již následující menstruace není bolestivá, jako bývala! Jelikož je pánev důležitou základnou pro páteř, pomůže uvolnění svalstva v této oblasti často i velmi vzdáleně od pánve. Některé klientky udávají odeznění bolestí hlavy, migrén, zmírnění až vymizení pískání v uších či motání hlavy.

Mobilizace a následné cvičení jsou vnímány většinou pacientů jako příjemné. Léčba obvykle trvá 6 měsíců, zásah fyzioterapeuta je zpočátku jednou za týden až čtrnácti dní, později jednou měsíčně. Samozřejmě je třeba cvičit doma pravidelně každý den. Je také vhodné omezit určité činnosti a návyky. Terapie zahrnuje pravidelný pitný režim, udržení správného držení těla a vyvarování se určitým sportovním aktivitám (těžká rytmická cvičení, lyžování atd.)

Úspěch metody u žen (počet těhotenství) je 30-33%. Pacientky se zbavují potíží jako je bolestivá menstruace, bolesti hlavy a bolesti zad. Podle statistických údajů pravidelné praktikování této metody vede ke 100% zlepšení ženské inkontinence a 70-80% zlepšení vertebrogenních poruch. Úspěch samozřejmě závisí na motivaci pacientů tuto metodu pravidelně vykonávat.

Indikace pro léčbu

• vertebrogenní poruchy (bolesti zad)
  • funkční sterilita (neplodnost)
  • dysmenorea (bolestivá menstruace)